טירמיסו – הלקסיקון המלא

10 עובדות מעניינות על קינוח פנטסטי!

* השם – המשמעות המילולית של המילה טירמיסו באיטלקית היא “הרם אותי מעלה” או “תעודד אותי”. כפי שהשם מרמז, קינוח איקוני זה שמוגש בסוף הארוחה ובמטרה “לרומם” את מצב רוחם של הסועדים עם מנה בעלת שני מרכיבים המכילים קפאין, קפה וקקאו.

*  מאזור Friuli או Veneto ? בכל הספרים נכתב עד כה שהטירמיסו נולד בעיר טרוויזו (Veneto) בשנת 1970 וזה נכון.  אבל בין השנים 1940 ל-1950 באזור (Friuli), יצר השף מריו קוסולו קינוח רפרפת בשם “Vetturino Cup Tiramisù” . עדויות אחרות מספרות שבשנת 1959 בעיירה אחרת באזור, השפית נורמה פיילי ממלון רומא הגישה ללקוחות את הטירמיסו שלה בפח עם בישקוטים, קפה וקרם מסקרפונה. ותושבי Veneto? הם הפיצו את הטירמיסו ברחבי העולם.

* טירמיסו ובית בושת – זה הסיפור הכי “יצירתי” על הולדת המתכון. בעיר טרוויזו’ שבו נולד המיתוס היו לא מעט פרשיות אהבים מפורסמות. בסוף מלחמת העולם השנייה המאדאם מבית הבושת “Calle dei Dall’Oro” על מנת לארח את "לקוחותיה" הייתה מאלתרת מנות טעימות באמצעות מה שמצאה במזווה: ביצים, קפה, סוכר, יין מרסלה וביסקוויטים. הסופר זינו ג’וליאטו  בספרו “סיפורי זינו” תיעד כך את הדברים……….האמת שאין לנו הוכחות.

*  ההורים של הטירמיסו – קינוח הרפרפת הראשון שכנראה היווה מקור לטירמיסו הוא ה”זופה אינגלזה”, מתכון שהומצא בעיר פרארה כבר במאה ה-18.

* ב-23 שפות – מונחים רבים מהמטבח האיטלקי הפכו לבינלאומיים: פסטה, פיצה, אספרסו, ספגטי. ה”אקדמיה האיטלקית- דלה קרוסקה” אישרה כי טירמיסו קיים כעת כ”מונח גסטרונומי איטלקי” ב-23 שפות שונות. ובסין היא המילה האיטלקית עם הכי הרבה חיפושים ברשת.

*קרם מסקרפונה – המרכיב העיקרי של הטירמיסו שבעבר הוכן בתקופת חג המולד כתוספת ל“פאנטון (עוגת החג)”, המסקרפונה נעשה על ידי הקרשת הקרם כאשר הוא מחומם ל-91 מעלות צלזיוס עם מעט חומצת לימון.  באזור העיר לודי, כמה קילומטרים ממילאנו, נמצאו המתכונים הראשונים ביותר של המסקרפונה ובעיר עדיין קיימות משפחות שמייצרות אותו. בשנות השבעים חברת החלב ”פולנגי לומברדו” הפיצו את הקרם בפריסה ארצית, וכך איפשרו ייצור טירמיסו לאורך המגף.

*  Savoiardi או Pavesini זוהי הדילמה! סבויארדי (בישקוטים) הן עוגיות בצורת אצבע (כך שבאנגלית הן נקראות “ליידי finger”) שנולדו בטורינו, בבית משפחת סבויה. השף של המלך ויטוריו עמנואל השני, ג’ובאני ויאלארדי, בספרו משנת 1854 כינה אותם “ביסקוטי אלה סבויארדה”. מכיוון שהם ספוגיים – כמו עוגת ספוג – מתאימים לספיגת נוזלים ולכן מושלמים לקינוחי קרם. פבסיני הם חטיפי עוגיות קלים שכבשו ב 70 שנה האחרונות את האיטלקים עם טעם בלתי ניתן לחיקוי, רק 9 קלוריות לעוגייה ו0% תוספת שומן. כבר ב-1945 החל Pavesi בייצור ביסקוויטים “אבותיו” של הבסקוויט הנוכחי. הנתונים מאשרים שעקרות הבית האיטלקיות מעדיפות את הפבסיני בגלל מרקם נגיסה נעים לעומת הסאבויירדים המסורתיים -בעלי מרקם ספוגי ומתפורר …….. אבל היי, מי אנחנו שנמנע מכם להשתמש בפבסיני?!

* בחלל – ב-2013 האסטרונאוט האיטלקי לוקה פרמיטנו ביקש תפריט מיוחד בזמן שהותו בחללית הרוסית Soyuz (סוכנות החלל האירופית). השף מטורינו דיוויד סקבין, השביע אותו בטירמיסו מיובש, שהוכנס למעטפה של ארגוטק. יותר גבוה מזה…אין!

* יום הטירמיסו –  כמעט לכל מנה מפורסמת יש יום חג: יום הפסטה העולמי הוא ה-25 באוקטובר, אבל לטירמיסו לא היה יום חג ”משלו”. ענקית האוכל Eataly יזמה את יום הטירמיסו ב-21 במרץ בכל רחבי העולם, ביום האביב הראשון ותסכימו שאין דרך טובה יותר לצאת מהאפרוריות של החורף!

* שיאי עולם – הטירמיסו הארוך ביותר 273.50 מ’ הוכן על ידי חברת גלבני (יצרנית מסקרפונה) במילאנו, ב-16 במרץ 2019. הטירמיסו הוכן על ידי תלמידי בית הספר לבישול במילאנו בהנחיית השף סטפנו קלגרו, זוכה המהדורה הרביעית של תוכנית הבישול “מאסטר שף איטליה”

אז איפה מומלץ להתענג על טירמיסו בעיר הבירה?

Tiramisù TrastevereVia di S. Francesco a Ripa 29, Roma

Two SizesVia del Governo Vecchio 88, Roma

Mr. 100 TiramisùVia dei Sediari, 11/12, Roma

שתפו את הפוסט

שתפו את הפוסט

הירשמו לניוזלטר חינם!

וקבלו מידע "חם" ממומחים שחיים במגף

סיורים מומלצים

סיור ברכב גולף על גבעות רומא. סיור מיוחד שהוא כולו חוויה רציפה
הבעיה באוכל האיטלקי היא ששבוע לאחר מכן אתה שוב רעב… מ”המטבח” של רומאחרת סיור…
רוצים סיור כיפי שמשלב הכל? קצת היסטוריה, סיפורים על קיסרים, אומנים גדולים ו"ניחו
סיור קליל ומרתק החושף את הסודות שהעיר הנצחית מעדיפה לשמור לעצמה, נטייל בסימטא…

פוסטים נוספים

צרו קשר

דילוג לתוכן